Як відомо, в ніч на 17 січня (опів на першу) на лівобережному колекторі БСА стався серйозний провал — його площа 100 квадратних метрів, глибина — 8 метрів. У відповідь керівництво «Київводоканалу» відразу організувало… брифінг для журналістів: мовляв, для локалізації провалу вже задіяні аварійні бригади, а стічні води переведено з Новодарницького на Позняківський колектор. Чи зможе той колектор витримати таке (подвійне) навантаження — розподіляти воду не лише на своїх, а й на додаткових ділянках? Наразі відомо лише одне: столична влада намагається показати, що нібито нічого надзвичайного не трапилося. Такий висновок напрошується після оптимістичної заяви першого заступника голови Київської міськдержадміністрації Олександра Мазурчака: «Всі переключення зроблені своєчасно, фекальні викиди не попадуть у Дніпро. Технологічний ланцюг забезпечує нормальну роботу станції, але в дещо напруженому режимі. Наслідки аварії будуть ліквідовані упродовж двох місяців». Хотілося б вірити, що «стоквадратний» провал колектора на восьмиметрову глибину не загрожуватиме екології столиці й столичної області. Але, як то кажуть, факти — річ уперта. На самому «Київводоканалі» неодноразово повідомляли про катастрофічну ситуацію, пов'язану зі зношеністю каналізаційної системи БСА та необхідністю її модернізації. Про ці проблеми добре знає й столичний градоначальник Олександр Попов. Він побував на Бортницькій станції ще під час керування Міністерством з питань ЖКГ. І вже тоді було добре зрозуміло: система аерації (очищення) БСА знаходиться в такому критичному стані, що вже в найближчому майбутньому може «порадувати» нас не лише неприємними запахами, а й екологічною катастрофою. Як вдалося з'ясувати, майже всі очисні споруди давно відпрацювали своє: перший блок споруд було введено в дію ще в 1965 році, другий — в 1976, а третій — в 1987. Загальна потужність БСА — 1,8 мільйона кубометрів стічних вод на добу. Крім столичного «добра» станція приймає й очищує стоки, які надходять з восьми на селених пунктів Київської області:Ірпінь, Вишневе, Ворзель, Гостомель, Бориспіль, Вишгород, Буча та Коцюбинське. Можна собі уявити, що з ними станеться в разі виникнення більш серйозної аварії на БСА… На порядку денному вже давно непросте питання — будівництво нової насосної станції першого підйому, яка подає стічні води на I блок станції аерації. Ще одна проблема полягає в тому, що очисні решітки внаслідок великих розмірів отворів не забезпечують повного затримання всього сміття (яке забруднює споруди механічного очищення стічних вод — пісковловлювачі та первинні відстійники). При такому засміченні відбувається накопичення сирого осаду. Це призводить до виникнення процесів бродіння у відстійниках з подальшим викидом в атмосферу метану та сірководню. Проте «полікувати» станцію київська влада самостійно не зможе. У зв'язку з цим команда Попова ще в липні 2011 просила в Кабміну Азарова виділити хоча б 80 мільйонів гривень для початку реконструкції БСА. І це притому, що загальна вартість проекту реконструкції (який ще в 2006 році розробила німецька компанія «Berlinwasser International») сягає 4,5 млрд. грн. Звісно, такі кошти урядовці найближчими роками навряд чи нададуть. Чи означає це, що каналізаційний «вулкан» під Києвом уже загрожує Дніпру?
Валентин КОВАЛЬСЬКИЙ, www.kiev-pravda.info |